Het komt maar al te vaak voor: leerlingen beginnen met het nieuwe schooljaar en ontdekken dat ze een docent of meerdere docenten krijgen, die ze niet leuk vinden of met wie ze niet kunnen werken. Ze menen dat ze dankzij deze persoon het jaar niet zullen halen, omdat ze hem of haar niet begrijpen. Maar andere leerlingen vinden deze docent juist geweldig. Want bij hem/haar presteren zij altijd goed. Maar zij hebben juist weer een andere docent. Deze situaties veroorzaken veel ongelukkigheid en problemen onder leerlingen, en dit moet vermeden worden.
Dit probleem is simpel aan te pakken: laat de leerlingen zelf hun docenten kiezen. Dit lost veel problemen op. Zo komen leerlingen immers terecht bij docenten die ze prettig vinden, omdat ze hun manier van uitleggen prettig vinden, of omdat ze goed kunnen discussiëren over het lesonderwerp met de docent. Het varieert per leerling wat hij/zij nodig heeft in een docent. En op deze manier kan aan deze behoeften worden voldaan. Dit levert betere resultaten op.
Bovendien kunnen leerlingen ook zelf hun school kiezen. Hiermee kiezen ze wat voor soort onderwijs ze krijgen, en uit bepaalde docenten kiezen is eigenlijk hetzelfde. Niet elke docent geeft namelijk op dezelfde manier les, net zoals je niet op elke school hetzelfde krijgt aangeleerd. Het is dus eigenlijk voor de hand liggend dat leerlingen hierover ook kunnen beslissen.
Een ander bijkomend voordeel voor zowel de leerlingen als de school, is dat er duidelijk wordt welke docenten wel goed zijn of niet goed zijn. In het eerste schooljaar weten nieuwe leerlingen uiteraard nog niet wie goed is en wie niet, dus dan zijn keuzes nog vrij willekeurig. Maar dat wordt al gauw duidelijk voor ze. Als bepaalde docenten in hogere leerjaren nauwelijks of niet meer gekozen worden, kan dit een teken zijn dat diens lesmethode niet deugt. Als dit blijkt te kloppen, kan er gezocht worden naar een vervangende docent bij wie wel goede resultaten worden behaald. Dit is wellicht hard tegenover minder goede leraren, maar goede onderwijskwaliteit gaat voor.
Ook een belangrijk argument: leerlingen vinden dit idee fantastisch. Want door leuke docenten te kiezen, hebben zij een leukere schooltijd. En school draait uiteindelijk om de leerlingen, dus hun belangen en verlangens moeten voorop gesteld worden. En leuke lessen zijn natuurlijk belangrijk voor ze.
Hoi Nelson,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt een goed betoog geschreven. De inleiding vond ik erg goed. Het onderwerp wordt goed geïntroduceerd.
De drogredenen die ik denk gevonden te hebben:
1.Zo komen leerlingen immers terecht bij docenten die ze prettig vinden, omdat ze hun manier van uitleggen prettig vinden, of omdat ze goed kunnen discussiëren over het lesonderwerp met de docent.
Dit is volgens mij een cirkelredenering. Er wordt eerst gezegd dat leerlingen dan terecht komen bij docenten die ze prettig vinden, en als uitleg wordt er gegeven omdat leerlingen de manier van uitleggen prettig vinden of omdat ze goed kunnen discussiëren over het lesonderwerp van de docent. Maar als leerlingen de manier van uitleggen prettig vinden, betekent dit automatisch dat de leerlingen deze docent ook prettig vinden om te hebben.
2. Hiermee kiezen ze wat voor soort onderwijs ze krijgen, en uit bepaalde docenten kiezen is eigenlijk hetzelfde.
Dit is volgens mij een verkeerde vergelijking. Het betekent niet meteen dat de docent een bepaalde soort onderwijs bepaalt. Het soort onderwijs op een school wordt nog door veel meer andere factoren bepaald, dan alleen de docenten.
De overige argumenten vond ik erg goed en overtuigend.
Je hebt je verder goed aan de opdracht gehouden. Goed gedaan.
Groetjes,
Mendy
Hoi Mendy. Een van de drogredenen die ik er in heb gestopt, heb je er goed uit gehaald. Je hebt goed gezien dat ik van het tweede argument een verkeerde vergelijking heb gemaakt. Het eerste argument had ik niet als cirkelredenering bedoeld, maar ik snap waarom je dat denkt. De tweede drogreden die ik erin gestopt heb was de laatste: ik heb daarvan een verkeerd beroep op autoriteit gemaakt, maar dat was ook wel erg onduidelijk. Goed gedaan!
VerwijderenHoi Nelson,
BeantwoordenVerwijderenIk vind je betoog erg goed, je hebt alle argumenten goed uitgewerkt.
De drogredenen die ik heb gevonden zijn:
1. Laat de leerlingen zelf hun docenten kiezen. Bovendien kunnen leerlingen ook zelf hun docenten kiezen.
Dit is volgens mij een verkeerde vergelijking. Deze twee zaken lijken erg op elkaar, maar zijn toch ook verschillend, waardoor je ze niet met elkaar kunt vergelijken.
2. Zo komen leerlingen immers terecht bij docenten die ze prettig vinden, omdat ze hun manier van uitleggen prettig vinden, of omdat ze goed kunnen discussiëren over het lesonderwerp met de docent. Dit is een cirkelredenering. Deze heb ik met behulp van Mendy's reactie gevonden, omdat ik hem zelf eerst echt niet kon vinden. Nu zie ik dat het argument en de mening inhoudelijk gelijk zijn.
Je hebt het goed gedaan.
Groetjes,
Isabel
Hoi Isabel. Je hebt een drogreden goed uit de tekst gehaald. Het eerste argument dat jij noemt bedoelde ik inderdaad als verkeerde vergelijking. Die heb je er goed uit gehaald. Het tweede argument wat jij noemt bedoelde ik echter niet als cirkelredenering, al zie ik dat je wel een goed punt hebt. Ik had mijn laatste argument als verkeerd beroep op autoriteit bedoeld, maar dat was niet zo heel duidelijk gelukt. Goed gedaan.
Verwijderen